Tuesday, May 5, 2009

Joger : Kejayaan anti marketing indon style

Dont be evil

Ini wa rase pernyataan terbaik kalau nak menjelaskan apekah "anti marketing"."Marketing" selalu nya dikaitkan dengan manipulasi,menjatuhkan pesaing dan promosi consumarisma terlampau."anti marketing" ialah cara penjualan yg mementingkan keikhlasan dan fungsi prodak dpt dinikmati pelanggan.

cth google:-
1. Google di kembangkan tanpa niat utk mengambil untung pd mulanya.Google cuma nak provide "a fast n effective search engine".Bersaing ngn yahoo semata2 atas power search engine semata.
2. Front page google langsung tak mencerminkan kegempakan ape2.Simple n easy to use.
3. Membekal gedget2 free pd pengguna untuk kemudahan dan keseronakan pelanggan semata2.

Mudah kata :F**k kapitalisma (mungkin kapitalisma gaya baru kot.hehehe.yahudi gak si google ni)

Joger dan anti marketing

1. Joger jelik,bali bagus
Joger tak mengclaimkan dirinya prodak bagus.bahkan die cakap die jelik atau buruk.(Ini wordplay sebenarnya sbb dlm bahasa bali , jelik tuh bagus maknanya). Namun penggunaan motto berisiko menyebabkan curiositi org bertambah.Bleh tgk cth2 ayat anti marketing joger kat posting sini

2. Joger hanya satu
Hanya ada 1 joger kat dunia ni.Owner dia langsung taknak bukak cawangan baru kat mana atau jual kat internet sekali pon.Ini ber makna..kalau lu org nak gi beli brg joger..lu kne gi bali la beb.Niat owner die..kasi org sekeliling pon dpt tempias rezki bila org ramai dtg nak g joger.Menambah icon Bali la kirenyer.

3. Takda iklan utk joger.
Joger tersebar langsung tanpa iklan di tv atau koran(suratkhabar).Ia cuma melalui mulut ke mulut sahaja ala gurellia marketing.Yg dipentingkan hanya keunikan prodak yg diharap akan diingati pelanggan sampai bila2.Sila taip joger kat serach engine.leh tgk berapa banyak blog yg promote joger secara percuma.

4. Melimit pembelian barang
Ni paling wa tak tahan tapi paling berkesan. Cuma 12 barang jek sorg boleh dibeli pd sekali pembelian.Kesan die..2,3 kali wa tukar baju masuk balik joger just nak beli brg die.Alasan owner die: Die tanak pelanggan shopping banyak2 membazir.Die jual just nak kasi pelanggan happy..bukan nak kasi pelanggan duit abes.

Kesimpulan
Cara ni mmg agak pelik bagi org2 yg profit oriented, tapi sbnarnya dah dibuktikan berjaya oleh google.Wa rase "program satu prodak satu kampung" patut pakai cara ni.Yg penting prodak berkualiti la.

Bagi poli-tikus(tiru nyle), kalu lu brani..pakai la cara ni.Baru betul2 ikhlas maa.Market kan diri lu dgn service n intelek yg lu ada.Jgn lu sebok2 nak perbodohkan org n memburuk2kan lawan.Ade berani ka?

4 comments:

Evelyn said...

aha.. best pulak style nih. tp hanya relevan kat joger la kot. kalu try kat malaysia, ibarat ikan bilis la lu kena baham dek jerung. but me n the jogerians (btol ke nih) share one thing in common, we are not profit oriented. keh3..

Evelyn said...

being not profit oriented is one of the best way to gain long term profit because profit was built based on trust and integrity.. :)

Xenan said...

Itu lah..kene respek la kt indon sbnarnyer.Brani siut.Maybe sbb culture indon drg lagi terbuka n leh support mende2 ala rebel camni.

Actually ade satu lagi brand yg di develop based on joger nyer model kat bandung nama dagadu.Dia lagi berjaya dr joger sebab lokasi kat bandung:bandar fashion trendsetter kat indon.

i try la jugak jd not profit oriented ni.Tp..huhu,biasala..goyang beb.

Xenan said...

maaf bukan bandung..jogja sbenarnyer