Friday, October 23, 2009

Usul EGM Nik Aziz salah timing?

Wa bersyukur PAS dikurniakan pemimpin seperti Nik Aziz yg sgt tangkas menangani segala isu.Tambah bersyukur sbb beliau mementingkan Islam dr segala2 nya.

Cuma dlm usul ni, entah kenapa wa sependapat ngn bro penarik beca.Lagi lama pk lagi kurang konpiden gua.Bertambah2 low bile memikirkan perihal asbab dan penyudah usul ni.

1st Siapa sebenarnya berhak memanggil Muktamar khas?.

(b) Muktamar Khas – Muktamar Khas PAS bolehlah diadakan beberapa kali dalam setahun sekiranya dikehendaki oleh presiden atau dengan permintaan bersurat daripada sekurang-kurangnya satu pertiga daripada ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat atau satu pertiga daripada PAS Kawasan-kawasan. Maka dalam Muktamar Khas ini tidaklah boleh, dibincangkan apa-apa perkara selain daripada perkara yang kerananya Muktamar itu diadakan.

Prob nyer..do we have the numbers?

2nd Apekah sebenar tujuan Muktamar khas ni?
Ade kah ini bertujuan untuk pemilihan semula?Atau utk bagi peluang kepada "pro umno" utk bela diri?

Atas apa tujuan sekali pon , wa harap usul ini tak hanya circulate di kalangan blogger n internet user jer.Pemahaman kepada akar umbi pas pon perlu diberi perhatian.Adekah perwakilan2 akan aware isu sebenar dlm muktamar pas ni?

3rd Berhakkah Muktamar Khas mengadakan pertandingan semula/pemecatan?

Wa tak bape sure part ni.Belek lagi perlembagaan.Ni jawapan tentang pihak yang berhak tentang pemecatan.

(4) ‘MAJLIS SYURA ‘ULAMAK’, menurut kuasa yang diperuntukan kepadanya dalam Fasal 7(3)(c) Perlembagaan ini adalah diberi kuasa melantik semua ahli-ahli Jawatankuasa Tatatertib dari masa ke semasa.

(5) Kuasa Jawatankuasa Tatatertib itu ialah :
(a) Memberi amaran
(b) Melucutkan hak-hak dalam parti
(c) Menggantungkan keahlian
(d) Memecat dari menjadi ahli

(6) ‘Majlis Syura ‘Ulamak’ dengan apa-apa jua cara yang difikirkan munasabah hendaklah menimbang dan memutuskan rayuan mana-mana PAS yang telah dikenakan tindakan tatatertib dan tidak berpuashati dengan keputusan yang dibuat oleh Jawatankuasa Kerja PAS Pusat terhadap rayuannya mengikut Fasal (13)(3)(d) dengan syarat ahli tersebut hendaklah mengemukakan rayuannya kepada ‘Majlis Syura ‘Ulamak’ melalui Setiausahanya tidak lewat dari empat puluh hari daripada tarikh keputusannya yang dibuat oleh Jawatankuasa Kerja PAS Pusat itu, Keputusan ‘Majlis Syura ‘Ulamak’ terhadap rayuannya itu adalah muktamad
.

N ade lagi 2,3 perkara yg perlu dipikirkan sebelum kita melompat gembira tentang usul egm ni.
Paling horror, wa yakin bukan wa, aduka taruna, atau kebanyakan blogger yg akan menghadiri muktamar ni.

Wa tak sure movement ni sampai pada perwakilan.Wa takut perwakilan PAS sendiri akan tertakluk pada mentaliti wala' yg telah didefinasikan seperti dlm muktamar lepas.Wa juga ragu2 dgn keupayaan perwakilan memahami isu "kepimpinan Islam vs kepimpinan ulamak" seperti yg di utarakan oleh Nik Aziz.

Kegagalan perwakilan mengubah mentaliti hanya menjadikan EGM ni sejarah yg berulang.

Namun setiap masalah ade penyelesaian nyer. Ni yg patut jd fokus UTAMA kita dulu..

1 comment:

Unknown said...

back to drawing board huh?...taking a step behind b4 moving their arS3S 2 step fwd...better than nowt...hopefully!